lara-2

De examenperiode was mijn favoriete periode van het jaar. Ineens bleek mijn leerstof héél interessant te zijn! De psychologie-en hulpverleningsvakken hielpen me om beter te begrijpen hoe andere mensen en ikzelf in elkaar zaten. En los daarvan, was mijn brein zo actief dat het me aanzette tot nadenken over zaken waar ik anders nauwelijks bij stil zou staan.

 

Koffie– of lunchpauzes met andere Ichtianen en studiegenoten liepen steevast uit, omdat onze diepste gevoelens en onzekerheden plots bespreekbaar werden. “Jij hebt dat óók? Ik ben niet alléén?” Nooit heb ik in één periode zo vaak de overweging moeten maken wat het belangrijkste was: Dit gesprek? Of studeren? Meestal won het gesprek.

 

De examenperiode bracht me dichter bij anderen en versterkte mijn relaties. Terwijl mijn atheïstische vriend met zijn rug naar mij toe huilend aan zijn bureau zat, baden we luidop voor rust in zijn gedachten. Snikkend bedankte hij mij: “Dank u, dat ge niet gelachen hebt”.
En nooit héb ik harder gelachen dan tijdens de examenperiode (enfin, niet met die vriend natuurlijk, hè!). Alles werd beduidend grappiger en absurder en leuker dan ooit tevoren! Als ik terugdenk aan dat moment waarop we met een hoop mensen uitgeteld en giechelend op de grond lagen in de gang van iemands kot, moet ik nog steeds glimlachen.

lara-1

Dat zoveel studenten zich opsluiten tijdens de examenperiode, heb ik nooit begrepen. Wat doe je met die wervelwind in je hoofd als je niemand hebt om het aan te vertellen? Misschien spreken die studenten wel extra veel met God? Zelf moet ik toegeven dat ik niet uitzonderlijk veel bad en al zeker niet vaker in de Bijbel las tijdens de examenperiode. Wat ik wél deed, is veel nadenken! “Hoe zou God over mijn leerstof zou denken? Zou Hij het interessant vinden? Zou Hij het er mee eens zijn?”
Ik vroeg me af wat Jezus zou zeggen tegen die mevrouw uit mijn casus.

 

Ik besloot dat Jezus, net zoals ik, ook van de examenperiode houdt. Dat Hij ook geboeid is door de gesprekken van dit moment en ook wel wat wilt bijdragen! Ik geloof dat dit een periode is waarin andere studenten open staan voor jouw verhaal en open zijn voor Gods verhaal. Dus laten we denken, laten we vragen stellen en laten we luisteren naar onze medestudent en bouwen aan relaties.

 

Geschreven door Lara Creemers. Zij is studentenwerker bij Ichtus Leuven en coördinator ‘Integrale Zending’. Ze heeft Maatschappelijk Werk gestudeerd. De foto’s komen uit het archief: blokperiode 2009-2010.

Dit is het tweede artikel in de serie “Geloof, hoop en… examens!”.

Advertenties