De meest bizarre en dynamische zes maanden van mijn leven liggen achter me. Een half jaar geleden begon ik mijn DTS (Discipleship Training School) in Kona, Hawaii. Voor degenen die niet bekent zijn met YWAM zal ik even een korte uitleg geven wat deze organisatie doet. YWAM (Youth With A Mission) is de organisatie die aan de hand van DTS jonge mensen opleidt en uitdaagt een actief leven met God te leiden en ze voor te bereiden op het zendingsveld. De eerste drie maanden van het programma bestaat uit een lesfase, waar het beter leren kennen van God en het groeien in geloof centraal staat. De laatste drie maanden zijn gericht op het uitreiken naar de medemens en het in praktijk brengen van wat je in de lesfase hebt geleerd, een zendingsreis.

18090771_1107462522693871_1690679017_o

Met deze informatie en een aantal enthousiaste verhalen van YWAM’ers begon ik het avontuur. Eén van mijn doelen was om te ontdekken of mijn plaats in het zendingsveld is. En, als Jezus ons oproept om de wereld in te gaan en zijn liefde te verspreiden, wat betekent dat dan voor mij? Eén van de eerste dingen die God me liet zien in de lesfase was zijn enorme liefde voor mij. Waar ik me druk maak en mijzelf afvraag of ik wel goed bezig ben, of ik wel een goede christen ben, of mijn ‘input’ wel genoeg is, liet God me zien dat dat niet het belangrijkste is. Hij liet me zien dat ik mag rusten in zijn liefde, in het idee dat wat ik ook doe God van me houdt en Hij blij met me is. Een quote van een van de spreker was ‘working from love instead of working for love’. We kunnen proberen een goede christen te zijn en op deze manier liefde of goedkeuring te ontvangen, maar uiteindelijk kunnen wij niets doen om Gods liefde te verdienen. Hij geeft het aan ons, en we mogen geloven dat dat de waarheid is. Deze waarheid geeft ons de kracht en de motivatie om uit te stappen, om voor onze medemens te zorgen, om te evangeliseren, om Gods werk te doen. Het is bijzonder om te ervaren hoe Gods liefde voor mij, iets dat ik mijn hele leven heb gehoord, een nieuwe betekenis heeft gekregen. Het laat zien hoe er altijd mogelijkheden zijn om meer van God te ontdekken. God is zo groot en ongrijpbaar. Het is dus niet gek dat er altijd nog geheimen te onthullen zijn. Ook van een koppel van in de 50 dat deel was van onze DTS hoorden we hoe God hen nieuwe openbaringen gaf wat voor hen hun leven veranderde.

Ik heb deze 6 maanden zoveel ontdekt en geleerd. Hoeveel groter God is, hoeveel meer manieren hij heeft om tot ons te spreken, hoe super interessant en avontuurlijk ons leven kan zijn als we dichtbij hem leven. En ook nu, nu DTS voorbij is, ervaar ik hoe goed God is en hoe hij voorziet. Zonder veel voorbereiding en planning komen we op de meest mooie locaties en ontmoeten we de liefste mensen die ons van slaapplaats en eten voorzien. Ik kijk ernaar uit om alles wat ik de afgelopen tijd geleerd heb toe te passen wanneer ik terugkeer naar het ‘gewone leven’. En het mooie is dat het niet uitmaakt of ik Gods liefde deel met m’n buurvrouw in Leuven of een uitheemse cultuur, God zal mijn input sowieso zegenen!

Geschreven door Rosanne. Zij is lid van Ichtus Leuven.

 

Advertenties